JUGATÚ | Jugatú a l’escola
15823
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-15823,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-9.1.3,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive
 

Jugatú a l’escola

Ningú no dubta que el joc és una eina d’aprenentatge pels infants de les primeres edats. Tanmateix, ja no resulta tant clar que el joc, i en particular el joc de taula, constitueixi una eina important pel desenvolupament i l’aprenentatge de les persones a tots els nivells.

 

El valor educatiu dels jocs de taula no és una qüestió discutida, però tampoc podem dir que avui a les aules de les escoles de primària i de secundària del nostre país, els jocs de taula siguin una part significativa del conjunt d’activitats organitzades que dissenyen els mestres i es realitzen a l’aula. A tot estirar, i com quasi sempre amb algunes notables excepcions, a les escoles es practiquen alguns jocs, sovint tradicionals, en hores de lleure i sense que aquesta activitat vagi acompanyada d’una estructura que permeti considerar-la com una activitat d’aprenentatge, tant rellevant com les altres.

 

En la pràctica d’una activitat al voltant d’un joc de taula intervenen elements directament relacionats amb el desenvolupament social i emocional de les persones, així com amb el pensament creatiu. Jugant s’aprèn a viure, a conviure i a compartir. Les activitats de joc posen a l’alumne en el centre; els jugadors, i ningú més, són els actors principals, sense ells no hi ha activitat, i aquest protagonisme, que més difícilment es produeix en altres tipologies d’activitats, esdevé fonamental per tal que el context de joc pugui esdevenir un àmbit rellevant per a l’aprenentatge.

 

Per tot això, des de Jugatú volem col·laborar amb les escoles de Granollers perquè el joc formi part de la seva vida quotidiana. En concret, el 2017 els vam oferir el document “Els jocs de taula a l’escola: per a què?, quins?, com?, quan?” de Jordi Deulofeu (més avall) i aquest 2018 hem inclòs diferents activitats a la Guia d’activitats i recursos de l’Ajuntament de Granollers. Aquestes:
 
Grans i petits juguen junts
Els alumnes de 5è i 6è, després de conèixer a fons dos o tres jocs i valorar-ne les qualitats per a nens i nenes de 1r i 2n, els expliquen i els fan jugar als seus companys de cicle inicial.
Més informació a la Guia d’activitats i recursos per als centres educatius.
 
Tallers de creativitat
Per a alumnes de 5è i 6è i 1r d’ESO: desenvolupen la creativitat, mitjançant la creació d’un joc, des d’una simple idea fins a les regles (quasi) definitives.
Més informació a la Guia d’activitats i recursos per als centres educatius.
 
Tot un dia amb un autor de jocs
Per a alumnes de 5è i 6è i 1r d’ESO: un autor de jocs explica quina és la seva feina. Juga amb els alumnes. Crea un joc amb els alumnes. 
Més informació a la Guia d’activitats i recursos per als centres educatius.

 

Els jocs de taula a l’escola: per a què, quins?, com?, quan?

Jordi Deulofeu,Universitat Autònoma de Barcelona. Setembre 2017, 18 pàgines